Prometheus (2012)

prometheus2012_1.jpg Ma láttuk a filmet és úgy döntöttem, hogy nem agyalok rajta napokat, ezért inkább első benyomásaim következnek az Alien-előzmény filmhez. Azt gondolom, nem is szükséges a sok agyalás; bár a filmben megfogalmazódik 1-2 gondolat, de semmi olyan, amin ne lenne túl bárki tizenéves korában.

Korábban sem olvastam utána a filmnek – amíg nem láttam, épp azért, hogy mindenféle előítélet nélkül ülhessek be, most meg már minek. Nade kezdjek is már hozzá, Ridley Scott a producer és a rendező is; csak a teljesség kedvéért pár film, amit rendezett és amik, nos finoman szólva nem sikerültek túl rosszul: Alien, Blade Runner, Fekete eső, 1492: A paradicsom meghódítása, Gladiator. Mindegyik több szempontból merföldkő, vagy legalábbis jelentős kő a hollywood-i úton. Hogy mást ne mondjak, az 1979-es Alien nem csak H.R. Giger elvont művészetét hozta be a köztudatba, nem csak az űrhorror műfajt tette népszerűvé világszerte, de gondoljunk bele, hány kemény, katonás túlélő női főszereplő volt azelőtt? Én azt gondolom, ilyen módon nem csak kultfilm, de valamilyen szinten kulturális misszió is volt. Ráadásul a “Beat the devil” című BMW-s rövidfilmnek is ő volt a producere, ami elképesztően jól sikerült, parádés szereposztással. 🙂

Ridley Scott után kicsit a többi Alien filmről: Szerintem a nagy többséghez tartozom, amikor azt mondom, az első rész borzongatóan jó volt, a második egy eléggé jól sikerült akciófilm, a harmadik megpróbálta hozni az első szintjét, végülis több-kevesebb sikerrel és a film vége megmentette az egészet; a negyedik meg egy vicc, ami csak akkor lenne vállalható, ha nem létezne az első három. Könyvben is olvastam 1-3-ig, sőt, meg is vannak (nem tudom, ez égő-e). Elég jól ismerem tehát a történetet és a látványvilágot, nem teljesen felkészületlenül mentem el a mai vetítésre.

Sztori (spojlerekkel tele)

Lássuk a történet: A film elején egy emberszerű, de egyértelműen idegen lény lehúz egy elég kemény koktélt, minek hatására szétesik, de a DNS-e bekerül a bolygó körforgásába – ez volt tehát az Ember megteremtése. Snitt, ugrunk 2089-be, hogy megismerkedjünk egy régész (házas?)párral (Charlie = Logan Marshall-Green, feljövőben lévő színész, nekem a Devil-ben is tetszett az alakítása és itt is; illetve Elizabeth, becenevén Eli = Noomi Rapace, a tetovált lány; szintén jön felfelé, jó szerepei vannak és elég jól is játszik; érdekességképpen jegyzem meg hogy a Tetovált lányban is Lizbeth-nek hívták, milyen érdekes), akik a Föld több pontján is felfedezik ősi rajzokon és faragványokon ugyanazt a motívumot; majd rájönnek, hogy ez egy naprendszert jelöl, és úgy gondolják, az embereket teremtő Teremtők invitálnak bennünket. Nagyon lelkesek, hiszen most adódik lehetőség arra, hogy beszéljünk alkotóinkkal, megkérdezzük mivégre is jöttünk mi létre stb. Az expedíció viszont iszonyatos pénzekbe kerül, de sikerül meggyőzni a Weyland-Jutani cég alapítóját, aki nyilván saját céljai mentén finanszírozza is az utat. Ennek kapcsán, miután 4 évvel később megérkeznek a helyszínre, előáll egy érdekes kérdés, hogy ki is vezeti ezt az expedíciót? A két régészünk, vagy a Weyland által kinevezett vezető (Miss Vickers = Charlize Theron), netán beleszól az eseményekbe a szálakat a háttérből kavaró android is (David = Michael Fassbender)?

Az eligazítást felvételről maga Peter Weyland (Guy Pierce) tartja, aki nagyon öreg, elmondja hogy mire ők célba érnek, ő már halott lesz, és a régészek az expedíció vezetői.

Természetesen mindenki izgatott, ezért megérkezés után azonnal terepre mennek. Van ott több érdekes domb is, a legközelebbiről kiderül, hogy a szikla üreges és egy komoly barlangrendszert rejt. El is kezdik feltérképezni; David, a robot láthatóan felkészült az idegenekkel való írásos és beszédkommunikációra (ha jól vettem le, sumér nyelven beszélnek?), ki tudja nyitni az ajtókat stb. Találnak egy helyet, ahol egy faragott emberi fej tövében egy csomó kübli van, amikből fekete szerves anyag kezd el folyni, ahogy belépnek. Megtalálnak egy halott Teremtőt is (nevezzük Space Jockey-nak), akinek levágta egy ajtó a fejét. Miután egy vihar van kitörőben, a fejet gyorsan becsomagolják és visszaviszik a hajóra. Eközben David, aki láthatólag mindig külön utakon jár, egy küblit felcsempész a hajóra, és a benne lévő fekete anyagot titokban megitatja Charlie-val.

Eközben két (szerintem igen idióta) tudós a barlangrendszerben reked, miután eltévedtek. A vihar miatt nem tudnak visszatérni a hajóra, bemennek ismét abba a szobába, ahol a fej és a küblik vannak. A fekete folyadékban már korábban is láthattuk, hogy valami giliszták mozognak, most már ezek remek kobra alakú arctámadókká alakultak, és az egyik szétsavazza az egyik tudóst, a másikat meg bepetézi. Eközben a hajón vizsgálják a fejet, valami érthetetlen okból egyből áramot vezetnek bele, amitől az felrobban.

Mivel a barlangban rekedt két tudós (a nézők által már ismert okból) nem igazán válaszol a hívásokra, ezért elmennek értük. Itt már Charlie sincs túl jól a benne munkálkodó alien anyag hatására, és megtalálják a szétsavazott fejű kollégát is. Amikor a hajóra mennének vissza, Vickers nem engedi fel Charlie-t, hanem biztonsági okokból lángszóróval elégeti. Kisvártatva megjelenik a másik eltűnt tudós a hajó mellett, láthatóan keresztülment valami mutáción, agresszív és erős, csak sok áldozat árán tudják lenyomni. (Azt nem értem, hogy őt is miért engedik be a hajóba egyáltalán? Egy idegen bolygón tárják-nyitják az ajtókat nyakra-főre mindenkinek?)

Ezalatt Bish…David diagnosztizálja, hogy Eli 3 hónapos terhes, ami azért necces, mert nem is lehet gyereke. Miután leesik neki, hogy Charlie-val házaséletet éltek pár órája és valszeg egy kis alien nő benne, császármetszést végez el magán, majd frissen összekapcsolt hassal rohangászni kezd, és véletlenül benyit egy szobába, ahol hipp-hopp, maga Weyland és David készülnek meglátogatni az egyik, még élő Space Jockey-t, akire David bukkant rá nemrégiben, egyik külön útján. (Az idegen pillanatnyilag hibernálva vagyon). Weyland öreg, haldoklik, a Space Jockey-ktől várja, hogy meggyógyítsák és megfiatalítsák – kiderült tehát, a sokmilliárdos projekt célja ez volt számára.

Átmennek tehát ismét a barlangba, amelynek belseje egyébként egy űrhajó (a klasszikus kifli alakú). Kiderül, hogy a Space Jockey-k nem örültek annyira az emberek létezésének, és éppen tömegpusztító fegyverekkel (az Alienekkel) akartak minket elintézni, célként ugyanis a Föld van beállítva az űrhajón, a rakomány pedig rengeteg kübli. Valószínűleg közbejött valami, ami miatt 2000 évvel (éppen! pont!) korábban mégsem indult el a szállítmány. Felébresztik a Space Jockey-t, aki egyet se szól, csak kitöri a robot nyakát, és mindenki megöl, csak Elinek sikerül elmenekülnie (természetesen). Látható tehát, hogy a Teremtők annyira nem szeretnek minket.

A Space Jockey nekilát, hogy bevégezze a misszióját, ezt megakadályozza a földi űrhajó bátor kapitánya, aki kamikázeként belemegy az idegen űrhajóba, ami lezuhan. Csak az expedíció vezetőjének (Vickersnek) a személyes létfenntartó modulja éli túl a dolgot, nameg túléli Éli, azaz Elizabeth is.

Eli bemászik a létfenntartóba, ahol azzal szembesül, hogy kicsiny gyermeke egy csúnya nagy alienné vált, pedig addig sem volt túl szép. Mivel a Space Jockey is üldözi, összeereszti a két felet, ő meg lelép. A leszakított fejű robottal együtt megkeresik a következő idegen űrhajót (mivel egy nagy rakással van a bolygón, mint kiderült), és elindulnak vele a Teremtők szülőhazájába, hogy jól bosszút álljanak.

Mizu (összefoglaló)

Nem annyira leszek összeszedett, de pár kérdés felmerült bennem a film alatt. Összességében, azt mondom hogy nem lett volna ez rossz, ha a császármetszést kihagyják belőle. Az Alieneket még elhiszem, de azt már végképp nem hiszem el, hogy valaki szétvágott hassal rohangászik, harcol, mindent kibír és közben a belei nem potyognak ki a cipőjére. Azt az egy jelenetet kurvára ki kellett volna hagyni. Egyébként elfogadtam volna egy kicsit lapos, sablonos ámde látványvilágban közel tökéletesen megcsinált akció(-scifi-horror)filmnek és nem is piszkálnék egyéb bizonytalanságokat. De ezzel úgy odavágtak, hogy nem hagyom szó nélkül az alábbiakat:

1. Lehet, hogy Noomi Rapace jó volt tetovált lánynak és tud is játszani, de úgy fut, mint valami ovis kislány. Az is lehet, hogy feszes a hasa, de képtelen vagyok elhinni, hogy elbírja a saját testsúlyát. Sigourney Weaverről tényleg elhittem, hogy kemény mint a vídia, de Rapace egy kis vacak, aki 20 másodpercet nem élne túl ilyen helyzetben.

2. Halálnak hajáért veszik le a sisakot a barlangban egy olyan bolygón, ahol bármilyen vírus, baktérium vagy akármi tenyészhet és amúgy a légkör kint nem belélegezhető? Ja és mindössze amiatt, mert egy régész azt mondja, hogy szerinte okés a dolog? Hozzátenném, hogy a film alatt végig fittyet hánynak mindenféle biztonsági és karantén előírásra, ami nem jellemző egy ismeretlen bolygót felderítő kutatóexpedícióra. Például gumikesztyűt is egyedül a robot visel (gigalol), beledugják az ujjukat mindenféle gusztustalan anyagokba stb.

3. A Space Jockey fej vizsgálatát miért azzal kezdik, hogy 50 amperes áramot vezetnek bele? Egyáltalán, szintén karantén intézkedések mellőzése mellett miért viszik a hajóra? Nem lett volna elég idejük a helyszínen vizsgálni? És ezek után még csak zavarba sem jöttek, hogy az idiótaságukkal megsemmisítettek egy fontos felfedezést.

4. Erről jut eszembe, egy többmilliárd dolláros expedíció miért ilyen idióta tudósokat vitt magával? Biztos nem volt sok hely, de nem tudtak mást vinni, mint egy teljesen elmegyenge geológust és egy biológust? Miután felfedeztek egy idegen fajt egy szikla belsejében, a biológus és a geológus inkább vissza akarnak menni a hajóra? Miért nem látnak hozzá a munkájukhoz?

Az elmegyengeségről meg annyit, hogy a geológus foglalkozik a hely feltérképezésével. Miután ezek ketten lelépnek, pont a térképész téved el a barlangban, a biológus pedig egy láthatóan rohadtul veszélyes kobra alakú lényt elkezd piszkálni, hogy “gyere ide bébi, gyönyörű vagy”? Ezek voltak a legjobb embereik?

Ráadásul az űrhajón mindenféle műszerekkel és kamerákkal figyelték őket, hogy a fenébe lehet, hogy amikor a vihar elől vissza kellett menni a hajóba, akkor ők nem hallották meg ezt a parancsot, a hajóról meg nem látták hogy ők nem a többiekkel vannak? Röhej.

5. Miután a császármetszést végrehajtotta magán, feledve azt hogy a rengeteg érzéstelenítő és a friss hasi seb miatt meg sem tudna mozdulni, miért nem említi Elizabeth senkinek, hogy “Ja, srácok, majdnem el is felejtettem, az imént adtam életet egy kis aliennek az orvosi szobában…”???

6. A Space Jockey-k miért csak annyit csinálnak, hogy hülyén néznek majd elkezdenek mindenkit megölni? Ez egy fejlett civilizáció? Még ha utálják az embereket amiatt, mert egy közülük megteremtett bennünket és el akarnak pusztítani, akkor sem hiszem, hogy puszta kézzel esnének nekünk. Miután 2000 évet átaludt, felteszem hogy előbb tájékozódna, hogy mizujs, miután nekilát a kiirtásunknak.

7. Weyland a főnök, ő fizeti az expedíciót. Miért kell elrejtőznie a saját hajóján? Teljesen logikátlan.

Szép a látvány, de ez a film egy percnyi izgalmat, feszültséget nem tudott kelteni bennem és ezt nem tudom megbocsátani. Hol vannak már azok a borzongások, amik jellemezték a franchise-t? A szereplők nem voltak rosszak, Michael Fassbender kifejezetten jól játszott, de ez a film eszméletlen buta és túlértékelt.

Pontszám: 4.5 (imdb: 7.8).